Μπορεί επί σειρά ετών ο ελληνικός βοράς να διεκδικεί τα πρωτεία των λουκέτων στη βιομηχανία, όμως μια έρευνα που σήμερα δημοσιοποιεί η ΕΣΕΕ αποδεικνύει πως εν μέρει η Μακεδονία τα έχει καταφέρει καλύτερα από την Αθήνα.
Πιο συγκεκριμένα, το ερευνητικό ινστιτούτο της ΕΣΕΕ (ΙΝΕΜΥ) προχώρησε στην καταγραφή των κλειστών επιχειρήσεων και την τοποθέτηση των νέων μορφών εμπορίου στον εμπορικό χάρτη σε πόλεις της Β. Ελλάδας, Θεσσαλονίκη, Καβάλα, Κοζάνη, Βέροια, Έδεσσα και Λάρισα.
Το βασικό ερώτημα ήταν μέσω επιτόπιας έρευνας η διαπίστωση της αναλογίας κλειστών / ανοιχτών επιχειρήσεων στους κυριότερους εμπορικούς δρόμους, τα χαρακτηριστικά των επιχειρήσεων που οδηγούνται σε κλείσιμο και η εύρεση κάποιων ποιοτικών αποτελεσμάτων σχετικά με τη συγκέντρωση των κλειστών επιχειρήσεων σε συγκεκριμένους πόλους σε κάθε εμπορικό δρόμο.
Ως βασικό συμπέρασμα προκύπτει ότι η κατάσταση των κλειστών επιχειρήσεων σε πόλεις της Β. Ελλάδος και της Λάρισας είναι καλύτερη από αυτήν της Αθήνας. Με εξαίρεση την πόλη της Κοζάνης, σε όλες τις άλλες περιπτώσεις, τα ποσοστά των κλειστών επιχειρήσεων είναι χαμηλότερα έως και πολύ χαμηλότερα από ότι στην Αττική.
Στις πόλεις της Β. Ελλάδος καταγράφονται μια σειρά από κοινά χαρακτηριστικά. Πρώτη βασική διαπίστωση είναι ότι δεν κλείνουν μόνο τα μικρά μαγαζιά. Σε πολλές περιπτώσεις υπάρχουν και μεγάλες επιχειρήσεις που διακόπτουν την δραστηριότητά τους. Δεύτερο χαρακτηριστικό σχετίζεται με την τοπικότητα. Σε όλες τις περιπτώσεις καταγράφεται ως κοινό γνώρισμα μια τοπική συγκέντρωση των κλειστών επιχειρήσεων. Εκεί που κλείνει μια επιχείρηση κλείνουν και άλλες. Επιπλέον, σε κάθε περιοχή υπάρχουν διαφοροποιήσεις ανάλογα τον εμπορικό δρόμο. Σε κάθε περίπτωση το ενδιαφέρον εστιάζεται στο σύνολο των υπό εξέταση εμπορικών δρόμων και οι οποίες διαφοροποιήσεις μπορούν να αποτελέσουν σε μεταγενέστερο στάδιο πεδίο μελέτης.
Στην Θεσσαλονίκη
Σε ό,τι αφορά στο κέντρο της Θεσσαλονίκης και πιο συγκεκριμένα οι υπό εξέταση εμπορικοί δρόμοι εμφανίζουν μια πιο ενθαρρυντική εικόνα σε σύγκριση με άλλες πόλεις της χώρας και με την Αθήνα. Πιο συγκεκριμένα, στους εμπορικούς δρόμους Προξένου Κορομηλά και Μητροπόλεως οι οποίοι θεωρούνται παραδοσιακά «ακριβές αγορές» εμφανίζονται τα χαμηλότερα ποσοστά κλεισιμάτων που μόλις φτάνουν το 4,2% και 8,3% αντίστοιχα.
Η παραπάνω τάση δείχνει να επιβεβαιώνεται και στην περίπτωση της Αθήνας όπου η αγορά του Κολωνακίου παρουσιάζει τα χαμηλότερα ποσοστά κλειστών επιχειρήσεων. Το γεγονός αυτό σχετίζεται με το υψηλότερο εισόδημα των κατοίκων και τις διαφορετικές καταναλωτικές συνήθειες.
Ο εμπορικός δρόμος της Εγνατίας φαίνεται να έχει πληγεί περισσότερο με το 15% των επιχειρήσεων να έχει βάλει λουκέτο, όχι μόνο από την οικονομική κρίση αλλά και από άλλους παράγοντες οι οποίοι έχουν επισημανθεί και στο παρελθόν όπως οι εργασίες διαμόρφωσης του Μετρό στην περιοχή.
Στο σύνολο των υπό εξέταση εμπορικών δρόμων τα κλειστά καταστήματα δεν ξεπερνούν το 10,1%, ποσοστό σαφώς μικρότερο από την περιοχή της Αθήνας. Παρ΄ όλα αυτά, θα πρέπει να επισημαίνουμε ότι η εικόνα του κέντρου της Θεσσαλονίκης είναι σαφώς καλύτερη από εμπορικές περιοχές όπως, Β. Όλγας, Μπότσαρη, Μαρτίου, Παπαναστασίου, η καταγραφή των οποίων βρίσκεται σε εξέλιξη.
Η εικόνα στην πόλη της Λάρισας παρόμοια με αυτήν της Θεσσαλονίκης με την αναλογία κλειστών καταστημάτων να φτάνει το 11,5%. Κρίσιμη παρουσιάζεται η κατάσταση στους εμπορικούς δρόμους Παπακυριαζή και Παπαναστασίου όπου συγκεντρώνονται τα περισσότερα καταστήματα και η αναλογία κλειστών/ανοιχτών καταστημάτων είναι 12,8% και 12,7% αντίστοιχα.
Στην πόλη της Καβάλας στο σύνολο των εμπορικών δρόμων που εξετάστηκαν, τα κλειστά καταστήματα αντιπροσωπεύουν το 10,4% των συνολικών καταστημάτων. Η κατάσταση σε κάθε εμπορικό δρόμο δεν είναι ίδια, ενώ οι μεγαλύτεροι -σε έκταση και συγκέντρωση επιχειρήσεων - δρόμοι σημειώνουν μεγαλύτερα ποσοστά κλειστών επιχειρήσεων. Για παράδειγμα στον πολυπληθέστερο σε καταστήματα εμπορικό δρόμο της Καβάλας (Ομονοίας) τα κλεισίματα καλύπτουν το 12,2% των καταστημάτων.
Το κέντρο της Κοζάνης, σύμφωνα με τα αποτελέσματα της καταγραφής, εμφανίζει υψηλή συγκέντρωση κλειστών επιχειρήσεων αναλογικά με το πλήθος των επιχειρήσεων που είναι εγκατεστημένες στους εν λόγω εμπορικούς δρόμους. Αναλυτικά, στο σύνολο των υπό εξέταση εμπορικών δρόμων σχεδόν το 18% των επιχειρήσεων είναι κλειστές, ενώ ορισμένοι μεγάλοι σε έκταση εμπορικοί δρόμοι εμφανίζουν ποσοστό κλεισιμάτων από 22% έως 30%. Θα πρέπει να σημειωθεί ότι γενικά ο νομός Κοζάνης έχει τη μεγαλύτερη συγκέντρωση επιχειρήσεων σε σύγκριση με τους άλλους νομούς της Δυτικής Μακεδονίας.
Στην Έδεσσα στο σύνολο των υπό εξέταση εμπορικών δρόμων τα κλειστά καταστήματα προσεγγίζουν το 15,7%. Και στην περίπτωση της Έδεσσας, η συγκέντρωση των κλειστών επιχειρήσεων παρουσιάζει αυξητικές τάσεις σε συγκεκριμένους εμπορικούς δρόμους, όπως για παράδειγμα στην οδό Εγνατία, (22,3%), Παύλου Μελά (18,2%), Ηρώων Πολυτεχνείου (22,2%).
Στην Βέροια, το ποσοστό των κλειστών καταστημάτων είναι από τα χαμηλότερα και φτάνει το 8,8%. Παρ όλα αυτά, έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον ότι στο μεγαλύτερο εμπορικό δρόμο (σε μήκος) και σημαντικότερο (σε συγκέντρωση επιχειρήσεων) της πόλη της Βέροιας, η αναλογία των κλειστών καταστημάτων είναι η υψηλότερη στην πόλη της Βέροιας και φτάνει το 14%.
Πιο συγκεκριμένα, το ερευνητικό ινστιτούτο της ΕΣΕΕ (ΙΝΕΜΥ) προχώρησε στην καταγραφή των κλειστών επιχειρήσεων και την τοποθέτηση των νέων μορφών εμπορίου στον εμπορικό χάρτη σε πόλεις της Β. Ελλάδας, Θεσσαλονίκη, Καβάλα, Κοζάνη, Βέροια, Έδεσσα και Λάρισα.
Το βασικό ερώτημα ήταν μέσω επιτόπιας έρευνας η διαπίστωση της αναλογίας κλειστών / ανοιχτών επιχειρήσεων στους κυριότερους εμπορικούς δρόμους, τα χαρακτηριστικά των επιχειρήσεων που οδηγούνται σε κλείσιμο και η εύρεση κάποιων ποιοτικών αποτελεσμάτων σχετικά με τη συγκέντρωση των κλειστών επιχειρήσεων σε συγκεκριμένους πόλους σε κάθε εμπορικό δρόμο.
Ως βασικό συμπέρασμα προκύπτει ότι η κατάσταση των κλειστών επιχειρήσεων σε πόλεις της Β. Ελλάδος και της Λάρισας είναι καλύτερη από αυτήν της Αθήνας. Με εξαίρεση την πόλη της Κοζάνης, σε όλες τις άλλες περιπτώσεις, τα ποσοστά των κλειστών επιχειρήσεων είναι χαμηλότερα έως και πολύ χαμηλότερα από ότι στην Αττική.
Στις πόλεις της Β. Ελλάδος καταγράφονται μια σειρά από κοινά χαρακτηριστικά. Πρώτη βασική διαπίστωση είναι ότι δεν κλείνουν μόνο τα μικρά μαγαζιά. Σε πολλές περιπτώσεις υπάρχουν και μεγάλες επιχειρήσεις που διακόπτουν την δραστηριότητά τους. Δεύτερο χαρακτηριστικό σχετίζεται με την τοπικότητα. Σε όλες τις περιπτώσεις καταγράφεται ως κοινό γνώρισμα μια τοπική συγκέντρωση των κλειστών επιχειρήσεων. Εκεί που κλείνει μια επιχείρηση κλείνουν και άλλες. Επιπλέον, σε κάθε περιοχή υπάρχουν διαφοροποιήσεις ανάλογα τον εμπορικό δρόμο. Σε κάθε περίπτωση το ενδιαφέρον εστιάζεται στο σύνολο των υπό εξέταση εμπορικών δρόμων και οι οποίες διαφοροποιήσεις μπορούν να αποτελέσουν σε μεταγενέστερο στάδιο πεδίο μελέτης.
Στην Θεσσαλονίκη
Σε ό,τι αφορά στο κέντρο της Θεσσαλονίκης και πιο συγκεκριμένα οι υπό εξέταση εμπορικοί δρόμοι εμφανίζουν μια πιο ενθαρρυντική εικόνα σε σύγκριση με άλλες πόλεις της χώρας και με την Αθήνα. Πιο συγκεκριμένα, στους εμπορικούς δρόμους Προξένου Κορομηλά και Μητροπόλεως οι οποίοι θεωρούνται παραδοσιακά «ακριβές αγορές» εμφανίζονται τα χαμηλότερα ποσοστά κλεισιμάτων που μόλις φτάνουν το 4,2% και 8,3% αντίστοιχα.
Η παραπάνω τάση δείχνει να επιβεβαιώνεται και στην περίπτωση της Αθήνας όπου η αγορά του Κολωνακίου παρουσιάζει τα χαμηλότερα ποσοστά κλειστών επιχειρήσεων. Το γεγονός αυτό σχετίζεται με το υψηλότερο εισόδημα των κατοίκων και τις διαφορετικές καταναλωτικές συνήθειες.
Ο εμπορικός δρόμος της Εγνατίας φαίνεται να έχει πληγεί περισσότερο με το 15% των επιχειρήσεων να έχει βάλει λουκέτο, όχι μόνο από την οικονομική κρίση αλλά και από άλλους παράγοντες οι οποίοι έχουν επισημανθεί και στο παρελθόν όπως οι εργασίες διαμόρφωσης του Μετρό στην περιοχή.
Στο σύνολο των υπό εξέταση εμπορικών δρόμων τα κλειστά καταστήματα δεν ξεπερνούν το 10,1%, ποσοστό σαφώς μικρότερο από την περιοχή της Αθήνας. Παρ΄ όλα αυτά, θα πρέπει να επισημαίνουμε ότι η εικόνα του κέντρου της Θεσσαλονίκης είναι σαφώς καλύτερη από εμπορικές περιοχές όπως, Β. Όλγας, Μπότσαρη, Μαρτίου, Παπαναστασίου, η καταγραφή των οποίων βρίσκεται σε εξέλιξη.
Η εικόνα στην πόλη της Λάρισας παρόμοια με αυτήν της Θεσσαλονίκης με την αναλογία κλειστών καταστημάτων να φτάνει το 11,5%. Κρίσιμη παρουσιάζεται η κατάσταση στους εμπορικούς δρόμους Παπακυριαζή και Παπαναστασίου όπου συγκεντρώνονται τα περισσότερα καταστήματα και η αναλογία κλειστών/ανοιχτών καταστημάτων είναι 12,8% και 12,7% αντίστοιχα.
Στην πόλη της Καβάλας στο σύνολο των εμπορικών δρόμων που εξετάστηκαν, τα κλειστά καταστήματα αντιπροσωπεύουν το 10,4% των συνολικών καταστημάτων. Η κατάσταση σε κάθε εμπορικό δρόμο δεν είναι ίδια, ενώ οι μεγαλύτεροι -σε έκταση και συγκέντρωση επιχειρήσεων - δρόμοι σημειώνουν μεγαλύτερα ποσοστά κλειστών επιχειρήσεων. Για παράδειγμα στον πολυπληθέστερο σε καταστήματα εμπορικό δρόμο της Καβάλας (Ομονοίας) τα κλεισίματα καλύπτουν το 12,2% των καταστημάτων.
Το κέντρο της Κοζάνης, σύμφωνα με τα αποτελέσματα της καταγραφής, εμφανίζει υψηλή συγκέντρωση κλειστών επιχειρήσεων αναλογικά με το πλήθος των επιχειρήσεων που είναι εγκατεστημένες στους εν λόγω εμπορικούς δρόμους. Αναλυτικά, στο σύνολο των υπό εξέταση εμπορικών δρόμων σχεδόν το 18% των επιχειρήσεων είναι κλειστές, ενώ ορισμένοι μεγάλοι σε έκταση εμπορικοί δρόμοι εμφανίζουν ποσοστό κλεισιμάτων από 22% έως 30%. Θα πρέπει να σημειωθεί ότι γενικά ο νομός Κοζάνης έχει τη μεγαλύτερη συγκέντρωση επιχειρήσεων σε σύγκριση με τους άλλους νομούς της Δυτικής Μακεδονίας.
Στην Έδεσσα στο σύνολο των υπό εξέταση εμπορικών δρόμων τα κλειστά καταστήματα προσεγγίζουν το 15,7%. Και στην περίπτωση της Έδεσσας, η συγκέντρωση των κλειστών επιχειρήσεων παρουσιάζει αυξητικές τάσεις σε συγκεκριμένους εμπορικούς δρόμους, όπως για παράδειγμα στην οδό Εγνατία, (22,3%), Παύλου Μελά (18,2%), Ηρώων Πολυτεχνείου (22,2%).
Στην Βέροια, το ποσοστό των κλειστών καταστημάτων είναι από τα χαμηλότερα και φτάνει το 8,8%. Παρ όλα αυτά, έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον ότι στο μεγαλύτερο εμπορικό δρόμο (σε μήκος) και σημαντικότερο (σε συγκέντρωση επιχειρήσεων) της πόλη της Βέροιας, η αναλογία των κλειστών καταστημάτων είναι η υψηλότερη στην πόλη της Βέροιας και φτάνει το 14%.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου